Stengingen av Pilestredet – når broer blir barrierer

Rebel ønsker å bevare byliv på gateplan. Illustrasjon: AART architects

Denne uken møtte Statens vegvesen opp til en stinn brakke av lokale næringslivsaktører på Rebel, etter invitasjon fra Tullinsamarbeidet, for å presentere sine planer om å stenge Pilestredet for trafikk de neste tre årene når Statsbygg skal senke Hammersborgtunnelen for å sikre det nye regjeringskvartalet. Resultatet av stengingen kan i verste fall bety kroken på døra for en rekke fremadstormende næringslivsaktører på Tullin. 

Kort fortalt: I Statens vegvesens plan – på oppdrag fra Statsbygg – vil myke trafikkanter langs Universitetsgata sluses over riggområdet i Pilestredet via en lang, midlertidig gang- og sykkelbro som strekker seg fra Hotel Savoy til St. Olavs plass, og Pilestredet vil dermed miste sin funksjon som gjennomfartsåre for myke trafikanter – selve livsnerva for virksomheter som kaféer, restauranter og barer. 

Disse virksomhetene er totalavhengige av forbipasserende for å holde dørene åpne. Løsningen Statens vegvesen presenterer risikerer å strupe denne strømmen. Uten en jevn flyt av mennesker som går forbi, vil disse aktørene lide store økonomiske tap. Mange av disse har allerede slitt seg gjennom en lang pandemi. Kjører man dampveivals over kundegrunnlaget deres i årevis – tre år kan erfaringsmessig raskt bli både fire og fem – frykter vi at konkurs blir eneste utvei for flere. 

Slik kan det bli seende ut om bro blir realitet. Illustrasjon: AART architects

La Tullin blomstre

Vi i Rebel elsker nabolaget vårt. Vi står opp for naboene våre når de risikerer å bli overkjørt av overmakta. Tullin har på kort tid gått fra relativ anonymitet ispedd noen skjulte perler her og der, til å bli en av Oslos virkelige hotspots for både uteliv og næringsliv. Det har blitt liv i gatene! Aksene Pilestredet og Universitetsgata, med blant annet Tullinkvartalet, Trekanten og Rebel er selve hjertet i denne transformasjonen. Vi nekter å bli redusert til en simpel transportetappe med en iskald metallbro over tomme næringslivslokaler på gateplan. 

Vi etterlyser samfunnsansvar

Derfor etterlyser Rebel og resten av Tullinsamarbeidet en høyere grad av samfunnsansvar fra Statsbygg og Statens vegvesen. Dette står om livsverk, arbeidsplasser og byutvikling. Tullinsamarbeidet har med bistand fra AART Architetcs presentert alternative løsninger til krysning av Pilestredet – enten ved kryssing på gateplan eller trappeløp – som vi mener ivaretar det lokale næringslivets interesser i mye større grad enn Statens entreprenør-sentrerte og avleggse løsning. Sammen kan vi skape et moderne eksempel til etterfølgelse i lignende prosjekter rundt om i verden. Med de som bruker byen i fokus. 

Alternativ 1: Overgang på bakkeplan i Universietsgata. Illustrasjon: AART architects

Vi håper Statens vegvesen snakker med byggherren sin, og at de sammen skjønner at de ikke kan kutte pulsåren uten motstand. Vi vet at det finnes kloke hoder i disse systemene. Vi kan få til mye om vi kobler dem sammen med andre kloke hoder i det lokale næringslivet for å finne en god løsning vi alle kan leve med. Vi ønsker dialog og samarbeid – brobygging – men nekter å gi oss uten kamp. Seriøst!  “We will not go quietly into the night”.

Alternativ 2: Trappeløp over riggområdet i Pilestredet. Illustrasjon: AART architects

Forrige
Forrige

Rebel markerte kvinnedagen med debatt om kvinnehelse

Neste
Neste

Rebel markerer kvinnedagen med panelsamtale om kvinnehelse