Løsningen på kontaktløs betaling

IMG_0989
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Å bestille og betale via mobilen har etterhvert blitt en del av den nye normalen på mange serveringssteder. Nå holder vi alle avstand og begrenser våre nærkontakter. I kjølvannet av dette har innovative problemløsere kommet med flere produkter for kontaktløs betaling. Fintech-selskapet Foody lanserer i disse dager løsningen getFOOD som tar teknologien et steg videre. Med på laget er flere IT-konsulenter fra bspoke, som logger inn i Rebel i 2021.

getFOOD videreutvikler den heldigitale og kontaktløse opplevelsen av å bestille via QR-koder, til også å innbefatte støtte for take-away, booking av bord og smittesporing. Eiere av spisesteder får dermed en kostnadseffektiv mulighet til å samle all mobil bestilling, i stedet for å måtte bruke flere ulike systemer for disse ulike prosessene.

– Etterhvert åpnet både samfunnet og spisestedene gradvis opp, dog med restriksjoner og anbefalte smittetiltak. QR-løsninger for kontaktløs bestilling ble dermed neste utfordring som måtte løses. Resultatet ble et komplett produkt som takler hele løpet fra bestilling, via betaling til levering. Og det til en brøkdel av den prisen spisesteder betaler for disse produktene i dag. Dette er virkelig et sårt trengt tilskudd til en bransje som har blitt svært hardt rammet av koronakrisen, sier styremedlem og daglig leder i bspoke, Henrik Holum, om begynnelsen for Foody.

Et resultat av kunnskapsdeling

bspoke er et ambisiøst og ansatteid IT-konsulentselskap. De leverer IT-spesialister og skreddersydde tjenester innen prosjekt- og testledelse, systemutvikling og IT-drift. De er sertifisert GPTW og gasellebedrift. bspoke brenner for kunnskapsdeling, og getFood er et perfekt eksempel på hva man kan få til når kompetanse fra ulikt hold samarbeider.

Foody er nemlig resultat av konstellasjonen bspoke, Nicklas Eltvik, Thor Nikolai Holum og Terje Nygård. Sistnevnte presenterte løsningen sin til bspoke, som så tok initiativ til å utvikle og lansere Foody. Da ble Thor Nikolai Holum engasjert som forretningsutvikler, og han er nå daglig leder i selskapet.

Slik ser et eksempel på en meny ut i den kontaktløse betalingsløsningen getFOOD.

– Da Terje kom til oss med en nesten ferdig løsning for bestilling av catering, i en periode hvor hvor ingen spisesteder hadde lov til å ha gjester, tenkte vi umiddelbart at dette er noe spennende som alle spisesteder vil ha bruk for. Det å kunne utnytte kjøkkenet til å selge take-away, mens bordene var stengt, ville gi spisestedene muligheter for inntjening,sier Holum.

Cafe Bergen og Sushimi har vært pilotbrukere av getFOOD, som har som mål å lokke flere spisesteder over hele landet over på løsningen. getFOOD blir dermed en direkte konkurrent til selskaper som WeOrder, Ordr og Vipps, som allerede har lansert lignende løsninger.

Foody AS er teamet bak appen getFOOD

Følg utviklingen

Er du en Rebel? Last ned prospektet og hold deg oppdatert på  utviklingen i Universitetsgata 2.

Rebel-heltene javaBin

Når norske IT-helter skal hedres med et møterom i Rebel ville det vært kriminelt å overse javaBin. Norges desidert største og mest rebelske community-gruppe, som drives av rundt 50 frivillige ildsjeler over hele landet og har nesten 3000 medlemmer.

Les mer >