Rebel Rebel

david-bowie-4025712_1280
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Noen ganger dukker det opp artister som evner å viske ut skillene mellom virkelighet og science fiction. En av disse futuristene var David Bowie, som med sitt alter ego Ziggy Stardust, tok den jordnære rocken med i et romskip, ut i et fargesprakende univers av utopiske fantasier og dystopiske observasjoner. Vi hyller rebellen David Bowie med et eget Ziggy Stardust-møterom i Rebel.

David Robert Haywood Jones blir født den 8. januar 1947 i London. Som seksåring ser han omslaget til boken Starman Jones, skrevet av sci-fi-legenden Robert A. Heinlein. Bildet av mannen og kvinnen som rømmer inn i skogen på en fremmed planet med et romskip bak seg brenner seg fast i minnet hans, og boken, som senere i livet hans skal bli en av hans favoritter, skal bli en viktig inspirasjonskilde for et av de mest fascinerende kunstnerskapene i moderne musikkhistorie.

Omslaget til boken Starman Jones av Robert A. Heinlein.

Don’t be afraid of the man in the moon. Because it’s only me. Dette er et av versene i låten Love You ´till Tuesday på David Bowies selvtitulerte debutalbum fra 1967, og det spede startskuddet for hans iscenesettelse av seg selv som et transkosmisk romvesen som er strandet på jorden. Dette er slutten av 1960-tallet, og romkappløpet nærmer seg sitt klimaks. Menneskeheten står ved et veiskille, og det samme gjør David Bowie, som i sin jakt på å knekke kodene for å finne en retning i sin karriere, står klar for å tonesette romalderen.

Ground control to Major Tom

Det er 20. juni 1969. Om eksakt én måned skal Neil Armstrong sette sin fot på månen. Litt nærmere bakken, men med tankene i en annen sfære – inspirert av Stanley Kubricks film 2001: Én romodyssé – sitter David Bowie i Trident Studios i London. Han spiller inn Space Oddity – signaturlåten som når den slippes i juli 1969 blir et slags soundtrack til en av menneskehetens største bragder. Men i motsetning til Armstrong og Buzz Aldrin, kommer låtens protagonist, Major Tom, aldri tilbake til jorden igjen. Han svever videre der oppe et sted – i sitt romskip – langt over månen, på vei mot stjernene.

Ziggy Stardust lander på jorden

Utover 1970-tallet utvikler David Bowie seg videre som artist. Han forlater sine folk-røtter og hippiebevegelsens pastorale romantisering av det enkle liv, og gir seg med åpne armer og åpent sinn i kast med å skape den dekadente glam rock-bølgen som skal feie over Storbritannia. På turné i 1970 begynner han å utvikle karakteren Ziggy Stardust. En slags hybrid mellom proto-punkerne Lou Reed og Iggy Pop. Den ultimate popstjerne. Nihilistisk og moralsk tvetydig. Etternavnet Stardust tar han fra den obskure og myteomspunne psychobilly-rebellen Legendary Stardust Cowboy, som i likhet med ham selv er dypt fascinert av tanken på å reise i verdensrommet.

I 1972 samler han backingbandet The Spiders from Mars og legger ut på en turné som med sin teatralske form skal forandre musikkhistorien for alltid. Ziggy Stardust er en utenomjordisk rockestjerne – en slags androgyn, intergalaktisk Messias med ildrød hockeysveis og flagrende gevanter – som kommer fra verdensrommet for å varsle menneskeheten om den kommende apokalypsen. 

David Bowie som sitt alter ego, Ziggy Stardust
Foto: Rik Walton / Wikimedia

Det er rock, men presentert i en form man fram til da kun hadde sett i teatre og operahus. Samtidig er det futuristisk og sci-fi i sitt uttrykk, med låter som Starman, Moonage Daydream og Life on Mars. Han synger om antimaterie og romvesener som reiser gjennom sorte hull.  Ziggy Stardust tar sci-fi ut av kitch-skuffen og inn i den globale populærkulturen, og hører på mange måter til i samme univers som en annen romreisende – Luke Skywalker fra Star Wars-filmene – som kom noen år senere. 

Bowie etter Ziggy

På tross av at han begraver alter egoet Ziggy Stardust og forlater glamrocken allerede året etterpå –  besøker David Bowie verdensrommet med jevne mellomrom gjennom hele sin karriere. I 1976 spiller han et romvesen som krasjlander på jorden på sin ferd rundt i rommet på leting etter vann til sin egen planet, i Nicolas Roegs surrealistiske kultfilm The Man Who Fell to Earth. Major Tom vender tilbake flere ganger – i låten Ashes to Ashes fra 1980 og Hello Spaceboy fra 1995. I musikkvideoen til hans svanesang, Blackstar, befinner vi oss på en fremmed planet der et kvinnelig romvesen finner en en avdød astronaut med juveldekket hodeskalle, som hun tar tilbake til landsbyen for å bruke som relikvie i en religiøs seremoni. Kanskje var det her Major Tom endte sine dager? David Bowie dør tre dager etter at albumet Blackstar slippes, den 10. januar 2016.

Hylles med møterom i Rebel

David Bowie hadde ikke bare en enorm påvirkningskraft på hele populærkulturen. Med Ziggy Stardust bidro han til å revitaliserte hele sci-fi-sjangeren. Han var en stemme fra en annen galakse, samtidig som han ga en stemme til de som føler seg annerledes her nede på jorden. Et nerdeikon og en inspirasjonskilde til alle som våger å være annerledes og som tør å tenke grenseløst.  Rebel Rebel, vi sees i møterom Ziggy!

Følg utviklingen

Er du en Rebel? Last ned prospektet og hold deg oppdatert på  utviklingen i Universitetsgata 2.

Antler logger inn i Rebel

Antler kvesser gevirene

Teknologiske nyvinninger trenger kapital for å fly. VC-selskapet Antler heier på de beste folka som i dag skaper morgendagens løsninger. Til høsten tar selskapet et regelrett hjortesprang inn i fremtiden, inn i Rebel. 

Les mer >