Er kinesiske elbiler en reell sikkerhetstrussel for Norge – eller bare teknologisk paranoia? Med konkrete funn fra analyser av NIO S8 setter AfterTech fokus på hva disse bilene faktisk er i stand til, og hvilke konsekvenser det kan ha. Arrangementet finner sted på SKRAA, i kjelleren på Rebel. onsdag 23. april.
Norge har verdens høyeste andel kinesiskproduserte elbiler. Mange av dem er utstyrt med sensorer, kameraer og nettilgang, og beveger seg fritt i nærheten av samfunnskritisk infrastruktur. Samtidig ser vi et internasjonalt sikkerhetsbilde i rask endring – og en stadig sterkere diskusjon om digital suverenitet og leverandørkjeder.
Hva betyr dette i praksis? Utgjør elbilene en faktisk risiko, eller er dette konspirasjonsteori i ny forkledning? På SKRAA 23. april får du høre hva teamet bak undersøkelsene faktisk har funnet – og delta i en viktig samtale om hvordan vi bør håndtere det.
Tor Indstøy, Head of Threat Intelligence i Telenor, og Arild Tjomsland fra Universitetet i Sørøst-Norge har sammen med sitt team gjennomført fysiske undersøkelser og tekniske analyser av den kinesiske elbilen NIO S8. Hva fant de – og hvor alvorlig er det? Dette handler ikke om spekulasjoner, men om konkrete kapabiliteter og realistiske scenarier.
Gratis inngang!